28 Ağustos 2012 Salı

ZEYTİNYAĞLI TAZE FASULYE



Zeytinyağlı taze fasulye pişirmek ne kadar kolay gözükse de lezettini yakalamak hiç o kadarda kolay değil bence. Ne sulu fasulyeler, ne yağ  ya da pişirme ayarı tutturulamamış fasulyelerden sonra sonunda doğru yolu buldum ve bunu da büyük bir mutlulukla paylaşmak istiyorum :)

Yalnız bu tarifi düdüklü tencere için veriyorum, başta belirteyim...

Taze fasulye yaparken bana göre birkaç altın kural var. Kendi deneyimlerime dayanarak bunlardan bahsetmek istiyorum önce:

1. Doğranmadan önce yıkanan iyi bir taze fasulye
Fasulyenin iyisi nereden anlaşılır, tecrübelerim şöyle diyor :
Fasulyeyi ortadan ikiye ayırdığınızda bir pıt sesi duymalı ve fasulyeler hemen birbirinden ayrılmalıdır. Bu şekilde fasulyenin tem tazeleliği hem de kılçıksız olup olmadığı test edilmiş olunur. Bunları annemle pazara giderken gözlemlediğim zamanlarda öğrenmiştim. Ve her pazardan taze fasulye alırken mutlaka böler, hem o sesi duymak ister hem de kılçıklı olup olmadığını görmek isterim. Bunları yaparken de bir yandan suçluluk duyarım nedense, herkes gelip benim gibi fasulyeleri bölse ne olur bunların sonu, pazarcı nasıl satar bunları diye. Ama sonradan nasıl olsa pazarcı onları benim ya da bir başkasının poşetine koyacak diye düşünüp içimi de öyle rahatlatırdım :)

İlk aşama olarak ben de pazardan bu tecrübelere dayanarak fasulyemi aldım. (Fasulyeleri doğrarken görünümünü pek beğenmemiştim, biraz da taneliydi ama lezzeti konusunda pişince haklı olduğumu gördüm :)) Fasulyeleri temizlemeden yıkadım ve yıkadıktan sonra temizleyip, gerekli bölme işlemlerini yaptım.

2. Elle doğranmış domates ve soğanlar
İşte zeytinyağlı yaparken en dikkat ettiğim nokta, mutlaka domates ve soğanları elimle doğrarım. Özellikle domateslerin küçük küpler şeklinde olmasına özen gösteririm. Bu nedenle de fotoğrafını çektim. Çünkü makinede çekilmiş bir domates zeytinyağlının tadını değil belki ama görüntüsünü çok bozuyor, bulanıklaştırıyor denilebilir.

3. Su ayarı
Bu da işin zor kısımlarında biri. Çünkü fasulyenin cinsine göre de biraz değişebiliyor. Ama genelleme yaparsak fasulye zaten kendi suyunu veriyor. Bu nedenle suyu fazla koymamak gerekiyor. Ben yarım kg fasulye için yarım çay bardağı su koydum. Hatta domatesiniz suluysa su koymayabilirsiniz de. 

4. Pişirme ayarı
Burada da 25-30 dk yeterli oluyor. Bazı düdükler daha hızlı pişirebiliyor. Ben Tefal Clipso Control’ü kullanıyorum ve bu süre yeterli oluyor benim için.
Malzemeler :
  •  ½ (Yarım) kg taze fasulye­­­­­
  • 2 adet orta boy domates
  • 1 adet orta boy soğan
  • 1 tatlı kaşığı biber salçası
  • 1 tatlı kaşığı (dolu dolu) şeker
  • 1 çay  kaşığı (dolu dolu) tuz
  • 1 çay bardağı naturel sızma zeytinyağı
  •  ½ (Yarım) çay bardağı su
  •  2-3 diş sarımsak

Yapılışı:
  • Taze fasulyeleri yıkadıktan (varsa kılçıklarını da ayıkladıktan) sonra ortadan ikiye, daha sonra tekrar ikiye bölün.
  •  Domatesleri ve soğanları çok küçük olacak şekilde küp küp doğrayın.
  • Sarımsakları da çok küşük şekilde doğrayın.
  • Fasulye, domates, soğan ve sarımsakları düdüklü tencereye koyduktan sonra kalan tüm malzemeleri de tencerey koyun.
  • Malzemelerin karışması için bir kaşık yardımıyla bir-iki kez karıştırın.
  • Düdüklü tencerenin kapağını kapadıktan sonra, kaynamaya başladıktan sonra 25-30 dk kadar pişirin.
NOT : Burada kullandığım domatesler yumurta domates diye adlandırdığımız domateslerdendi. Ve bunlar genelde çok sulu olmuyor. Benim kullandığım domateslerin hiç suyu yoktu. Eğer domatesleriniz çok suluysa su koymanıza gerek kalmayacaktır.

Biz iki kişi yarım kg taze fasulyeyi bir kerede yedik. Artık sizde ona göre miktarını ayarlarsınız :)
 

1 yorum:

Adsız dedi ki...

kesinlikle güzel ve detaylı bir tarif zaten yemeği güzel yapan şey bu küçük detaylardır.o yüzden herkes yanı malzeme ile farklı lezzetler elde eder...ellerinize sağlık